Tuesday 13 November 2012

Rasprava o razlici višeljublja i višeseksualnosti


Kod nas višeljublje nije rašireno kao u svijetu. Vjerujemo, međutim, da će neki detalji rasprave o razlici između višeljublja i višeseksualnosti biti zanimljivi svima onima koji o tome razmišljaju, čak i ako sami nisu uključleni u takav način života. Radi se o članku kojeg je napisala kolumnistica koja se smatra ne-monogamnom, ili više-seksualnom, a smetaju ju ljudi koji sebe smatraju višeljubnima (ističući element ljubavi), dok na višeseksualne gledaju s visoka, kao da je to nešto nemoralno u usporedbi s pretpostavljenim "čistim višeljubljem".


Rasprava o razlici između višeljublja i višeseksualnosti

The Stranger (Seattle) 26.10.2010.

S bloga Polyamory in the News prevela Ivana Rogošić

Možda je samo imala loš dan, no Gospodična Matisse je uznemirila osinje gnijezdo ovotjednim izdanjem alternativnog magazina Stranac (uređuje ga Dan Savage).

Slučajno sam bio u Seattleu – zbog konferencije Poly Living West u organizaciji Loving More (izvanredne radionice, odličan Bone Poets koncert) i zbog četvrtog godišnjeg skupa Polyamory Leadership Network-a.
S obzirom na ono što znam o zajednici višeljubnih, pogotovo s obzirom na ono što se dalo vidjeti na ova dva događaja u Seattlu, mislim da je pisanje Gospodične Matisse pomalo promašeno.

***

Rasprava o razlici između višeljublja i višeseksualnosti (cijeli članak u originalu)
Mistress Matisse

Ponekad mi nedostaje termin ne-monogamija. Trebala bih s njega otresti prašinu i iznijeti ga na svjetlo dana, jer me uznemirava način na koji je definicija višeljublja u posljednje vrijeme postala isključiva.

Prvi put sam čula za pojam višeljublja na Usenet grupi ranih 1990tih. Privlačnost pojma je bila očigledna: Reći da je netko ne-monogaman značilo bi da je monogamija jedina ispravna dok je ne-monogamija devijacija, sa svim negativnim što ta riječ sa sobom donosi. Također, reći Ja sam ne-monogaman svodi čitavu stvar na pitanje seksa. No, reći Ja sam višeljuban proširuje pojam i na emocionalnu vezanost kao i na politički stav, odnosno postaje nešto što poziva na alternativu zahtjevu za monogamnim. Naprosto, višeljublje prolazi bolje od ne-monogamije. Zbog toga je veliki broj ljudi koji nisu bili monogamni, uključujući i mene samu, usvojilo taj pojam.

No, kako je termin postajao sve popularniji, razvile su se frakcije; jedna od njih bi se svakako mogla nazvati više-doslovnjaci. Oni tvrde sljedeće: "Višeljublje sadrži u sebi glagol ljubiti, dakle radi se o ljubavi. To znači da ako čovjek ne voli drugu osobu, tada ono što prakticira nije višeljublje nego višeseksualnost. Njemu riječ višeljublje služi samo kao opravdanje vlastitog promiskuiteta. Takav čovjek je obična kurva koja ugrožava moralnu čistoću vođenje ljubavi sa više osoba."

U redu, ovo "obična kurva" obično se ne izgovara naglas. No očigledno se na to misli, skupa sa svim ostalim seksualno-negativnim sramotnim strategijama navedenim u knjizi. Stvar je u tome da s obzirom da možete riječ ljubav definirati kako hoćete, za višeseksualnost možete optužiti ama baš svakoga: ljude koji vas odbacuju, svoje suparnike, bivše ljubavnike, i tako dalje.

Ne sviđa mi se da očigledni oportunisti bilo kog spola upiru svoj prst u mene i kažu "Hej mala – ja sam višeljuban", kao da će im sama ta riječ osigurati pristup mojim gaćicama. No znate što mi još manje sviđa? Puritanske/čistunske kampanje. Manjinske seksualne skupine svih vrsta imaju nezgodnu naviku da jedu svoju djecu. Izvjesni pojedinci unutar grupe sebe proglašavaju zaštitnicima Pravog Načina, izdvoje neku pod-grupu unutar vlastitih redova i kažu "Njihov način nije dovoljno čist, moramo ih otjerati!" Potom se okreću glavnoj struji društva i kažu "Vidite, mi nismo poput njih. Oni su loši. Mi smo dobri, kao i vi".

Baš! S obzirom da višeljublje ima priličnu podršku društva, nevrijedne ljude zaista moramo držati podalje od njega. Uz to, tako je lako ispravno višeljubiti da zaista nema razloga da bi bilo tko morao biti izbačen, pobogu. Ali čekajte – to nije baš tako. No, ostavit ću vas, Čiste Višeljubne-Ljude da sami pronađete način kako da vokabular višeljublja ograničite isključivo na one koji rade sve isto što i vi. Obavijestite me o tome kako vam je uspjelo. Čekat ću na vas, ovako ne-monogamna kakva jesam.

***

Iskreno, među višeljubnim ljudima i grupama koje poznajem, ne vidim nikakve rasprave o Jednom Pravom Načinu. Najvidljivije lice višeljublja mora biti Voljeti Više, a koliko ja znam stav ove organizacije je oduvijek bio da "svatko ljubi više na svoj način" – i da postoji golema ljestvica između romantične veze i igre, a to gdje se tko na toj ljestvici nalazi njegova je stvar. Ono osnovno u čitavoj stvari je naprosto iskrenost i slobodan izbor.

Organizacija "The Polyamory Leadership Network" ustvrdila je da rečenica "Promovirajte prihvaćanje slobodnog izbora što se tiče odnosa" bude temeljni činitelj među njihovih 80 i nešto članova, te ona obuhvaća najluđe krajnosti raznoraznih ekscentričnih/čudnih/radikalno seksualnih sklonosti. Ista je stvar i kod lokalnih višeljubnih grupa čiji sam član, kao i sa online raspravama koje čitam.

Postoji li neka skrivena klika Čistih Višeljubnih na koju je Matisse naišla, a ja za nju ne znam? Jedina ograničavajuća definicija višeljublja za koju znam je iskrenost i "znanje te prihvaćanje situacije svih uključenih partnera" (dio definicije iz Rječnika iz 2006. godine) Ovo obično ide pod ruku s vrijednostima koje obuhvaćaju poštovanje drugoga, ozbiljnu komunikaciju i osobni integritet. Gdje je tu seksualna negativnost? Nema je ni izdaleka.

No comments:

Post a Comment

Izrazite svoje mišljenje o napisanom, kakvo god ono bilo, ali učinite to na pristojan i prijateljski način, tako da pridonesete razmišljanju o temi. Ukoliko niste registrirani korisnik, preporučujemo da odaberete jedno ime (Ime/URL - možete napisati samo ime) i koristite za vaše komentare samo njega - na taj način se olakšava komunikacija.